December 4.
Borbála, népünk ajkán olykor Borbál, Borbálya, az északi csángók ajkán Barbar*,
ókeresztény vértanú (†306), egyike a magyar középkor és barokk világ
legtiszteltebb nőszentjeinek, továbbá máig legkedvesebb asszonyi
keresztneveinknek. Kultusza virágzott az egész hazai középkorban, de az
utóbarokk paraszti világában is. Az ünnep már a Pray-kódex misekönyvében
fölbukkan.
Borbála napjának vidékenként megnyilatkozó hagyománya a borbálaág
vágása. A szokást nyilvánvalóan ihlette a szent legendájának az a
mozzanata, hogy a megkínzott szűz fejére Krisztus a paradicsom
virágaiból koszorút helyez, mire összes sebei meggyógyulnak. Ez egyúttal
Borbálának menyegzői koszorúja is, vagyis az örök vőlegénnyel,
Krisztussal való misztikus egyesülésének szimbóluma. Éva lányai azonban
földi vőlegény után sóvárognak, ehhez kérik a szűz vértanú segítségét.
Az ország több vidékén Szent Borbála napján
cseresznyefaágat törnek és vízbe teszik. Ha kizöldül, akkor hamarasan
férjhez fognak menni, öröm és boldogság jut nekik osztályrészül.
Somogyvámoson ha valaki jövendőbelije nevére kíváncsi, akkor vágjon
kilencféle gyümölcsfaágat, mindegyiket lássa el férfinévvel. Pohárba
téve Borbálától karácsonyig minden roráté után öntözze meg. Amilyen nevű
ág először kihajt, olyan neve lesz az urának. Eleken a lányoknak
mezítláb, egy ingben kell a kertbe kimenniök gyümölcsfagallyért. Utána
üvegbe teszik, hogy kisarjazzék. Apátfalván orgonaágat törnek, egy üveg
vízben, a kemence tetejére teszik. Ha karácsonyra kivirágzik, az új
esztendőben biztosan férjhez mennek.
Óbecsén már különösebb célzat nélkül viszi be
Borbála estéjén a meleg szobába a kerti gyümölcsfákról, lehetőleg
minden fajtáról lemetszett termőrügyes ágakat a gazdasszony. Itt vízbe,
ha van, akkor hólébe teszi őket, hogy karácsony ünnepére kivirágozzanak.
Ha a budaörsi Barbarazweig már az éjféli miséig kihajt, akkor jó termés várható. Ha csak utána, akkor nem.*
Ismeretes, hogy a zöld
ág archaikus szimbólum: a folyton megújuló élet jelképe. A katolikus
szimbolikában továbbfejlődik, és az ártatlanságot, szüzességet,
illetőleg a megszentelő kegyelemben való újjászületést jelenti. E
motívum bibliai ősképe Áron vesszeje (Mózes IV, 17), amely a szentatyák szerint az Örök Főpapnak, Jesse sarjadékának, a betlehemi Jézusnak is előképe.
A szokás sajátos helyi fejleményeként Tés
faluban Borbála estéje egy tányér közepére poharat állítanak és
búzaszemekkel rakják körül. Meleg helyre téve, a búzát szorgalmasan
locsolják. A szemek hamarosan csírát eresztenek. Amikor növésükben már
túlhaladják a pohár szélét, akkor a búza zöld szálait a pohár felső
szélével egyirányban lenyírják. Karácsony este a pohár köré fenyőgallyat
tesznek, és szentelt olajat öntenek bele. Az olajban lámpabelet
áztatnak. Ezt az éjféli mise után meggyújtják és vízkereszt napjáig el
sem oltják.
Leopold Schmidt kutatásaiból* tudjuk, hogy a régi Nyugat–Magyarország, a mai Burgenland német és horvát népe körében a borbálabúza (Barbaraweizen) csíráztatása is járja. Ismeri Pécsvárad
németsége is. A szokás ezen a napon tudomásunk szerint a magyar nép
körében alig, illetőleg Luca napjához kapcsolódva, lucabúzaként
ismeretes. A két szokás célzata lényegében azonos.
Borbála ünnepe főleg a magyar nyelvhatár
nyugati, északi, de főleg déli peremein asszonyi dologtiltó nap,
amelynek képzetköre Lucáéra emlékeztet. Így Bény
(Bina) magyar faluban ilyenkor a látogatókat nem látják szívesen, mert
elviszi a család jövő évi szerencséjét. Ha mégis jönne valaki, ügyelnek
arra, hogy a kemencéhez vagy a kályhához ne érjen.*
Részletek:
Bálint Sándor: Ünnepi Kalendárium I.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése