Kenyér és bor


Hagyományok

Minden vallás meghatározza híveinek 
a nem fogyasztható ételek körét. 
Aki ahhoz a közösséghez akar tartozni, 
annak ez követendő protokoll. 

A kereszténységnek nincsenek étkezési előírásai." Egyétek azt, amit elétek tesznek" mondta Jézus a tanítványainak.(Lk 10,8)  
Ez később komoly vitákat is kiváltott a zsidóból lett és a pogányok közül megtért keresztények között. 

A keresztény csoportoknak azonban vannak már mára a népi hagyományokból kialakult ételeik, preferált növényeik és szokásaik... Ráadásul ez egy népcsoporton belül nem felekezet-függő! Katolikusok, reformátusok, evangélikusok, de akár az ortodox keresztények is, igen kicsi eltéréssel, ugyanazokkal az ételekkel ünneplik pl. a Húsvétot vagy a Karácsonyt.

A paleolit táplálkozás ezért igazán elérhető számukra, hiszen az "nem vallás", nem zavarja a kialakult szokásokat.

Csak két dolog kíván némi megfontolást, a kenyér és a bor. 
Mindkettő szent dolog számunkra, a paleóban pedig az abszolút nem ajánlott ételféleségek közé tartozik mindkettő!

A kenyér

"Gyakran életadó gabonának nevezik, és hitelessége szinte bibliai jelentőséggel bír. Oly mértékben tartja magát az elképzelés, miszerint a gabona "ideális táplálék", hogy az éhezés ellen harcoló FAO (az ENSZ Mezőgazdasági és Élelmezési Szervezete) búzakalászt használ saját emblémájául, melyet a latin Fiat Panis, azaz "Legyen kenyér!" mottó kísér. A meglehetősen előkelő hely ellenére, melyet egy cipó teljes kiőrlésű kenyér a nemzetközi társadalomban ma elfoglal, a bibliai feljegyzések valójában arról tanúskodnak, hogy a Bibliában elsőként említett táplálék a "maghozó fű" [az angol nyelvű Biblia szerint herbs, tehát nem egyszikű fű, hanem csupán zöldnövény] és "maghozó gyümölcs" (Teremtés könyve; 1.29), a kenyeret pedig Isten a bűnbeesésért járó vezeklésként adta az embernek:

 "...A föld átkozott lesz miattad. Fáradsággal szerzed meg rajta táplálékodat életed minden napján.
Tövist és bojtorjánt terem számodra. A mező füvét kell enned.
Arcod verítékével eszed kenyeredet, amíg vissza nem térsz a földbe, amiből lettél..."
(Teremtés könyve 3.17, 19) 

A bibliai üzenetben rejlő bölcsességet mára rég elfelejtettük, és az USDA (az Amerikai Mezőgazdasági Minisztérium) táplálékpiramisa adta irányelvek értelmében "kenyér, müzli, rizs és tészta" formájában a gabonának kellene alkotnia étrendünk legnagyobb részét. Sokan közülünk, akiknek a mezőgazdasági termékekkel agyonkényeztetett ízlelőbimbóik és emésztő rendszerük soha egy napot sem töltöttek még akár egyetlen gabonából készült kenyér- vagy kekszmorzsa nélkül, olyan sokat eláruló frázisok ismételgetésével fejezzük ki az ilyen ételektől való függésünket, mint pl. "Majd meghalok egy falat kenyérért!" vagy "halálosan finom az a pizza", elfeledkezve arról, hogy az agrártársadalmakon kívül a gabonát általában csupán utolsó menedéknek vagy az éhhalál elleni tápláléknak tartották."(Sz.G.)

 Az 1 Kor 6,12 első fele így szól: 
"Mindent szabad nekem, de nem minden használ"
 
A paleóban, bár szabad, mégsem fogyasztunk gabonaféléket. 
Elsősorban a magas gluténtartalmuk miatt, másodsorban azért, mert finomított szénhidrátok és így hirtelen megemelik a szervezet inzulinszintjét, ami hosszú távon inzulinrezisztenciát okoz. A cukorbetegségnek, a szívérrendszeri betegségeknek ez a fő okozója, és a lektin tartalmuk miatt az autoimmun folyamatok generálója. Tehát egyértelmű, hogy nem használ, sőt igenis árt!
"a modern ember, aki az étkezések során naponta fogyaszt búzából készült ételeket, egyszersmind a legbetegesebb állat ezen a furcsa bolygón"

Még egy szentostyányi glutén is beindíthatja az autoimmun folyamatokat a szervezetben, tehát annak, aki ilyen gondokkal küzd, még ennyit sem szabad fogyasztania. 

Jó hír, hogy már létezik gluténmentes ostya, de előzetes egyeztetés alapján lehet a szent borral is áldozni. Természetesen ezt meg kell beszélni az aktuális pappal. Én tudok is ilyen esetről, egyik hittanos házaspárnak cöliákiás kisfiuk volt, és így oldották meg a dolgot. 

Ha nem olyan nagy a baj
akkor érdemes figyelembe venni, hogy a szent ostya már nem egy darab kenyér, hanem Krisztus misztikus teste, és így ne féljünk magunkhoz venni még akkor se, ha egyébként mindig tartózkodunk a gabona fogyasztásától. 
"Hagyjunk valami keveset a Gondviselésre is!"...



A bor

..."A Biblia szerint Noé ültette el a szőlőt az Ararát hegy oldalában, s készített belőle bort...
....hogy ez az Isteni terv része volt-e, vagy inkább a Sátán műve, nem tudni...." (Sz.G.)

Jézus korában a bornak kiemelt jelentősége volt. Palesztínában az egészségtelen, ciszternákban gyűjtött ivóvíz fertőtlenítésére, ihatóvá tételére használták. A sebeket olajjal és borral tisztították. Természetesen legnagyobb ünnepeiken is fontos szerepet kapott (esküvők, húsvéti vacsora ...)

Jézus különösen viszonyul a borhoz is. Minden valamirevaló próféta tiltja követőinek az alkohol fogyasztását, és ezt Jézustól is elvárnánk. Ám Ő nem az emberi logika szerint látja a világot... Nem a bort változtatja vízzé a kánai menyegzőn, hogy ezzel józanságra intse híveit, hanem pont fordítva, a vizet borrá, hogy osztozzon az örömükben:
"...Jézus szólt nekik: Töltsétek meg a korsókat vízzel! Meg is töltötték őket színültig. Ekkor azt mondta nekik: Most merítsetek belőle, és vigyétek oda a násznagynak. Odavitték. Amikor a násznagy megízlelte a borrá vált vizet, nem tudta, honnét való, a szolgák azonban, akik a vizet merítették, tudták...." (Jn. 2,11).

Az Utolsó Vacsorán pedig kézbe veszi a "szövetség kelyhét" és saját vérének nyilvánítja a benne lévő bort. Sőt, buzdít arra, hogy így emlékezzenek meg Róla, ha már nem lesz velük...

Vagyis: Jézus nem csak az embert helyezi vissza eredeti istenfiúságába, hanem megváltja, testévé nyilvánítja a büntetésként kapott kenyeret és az alkoholtartalma 
miatt a gonoszságok egyik  forrásának kikiáltott bort...

A kenyér gluténtartalma, a bor alkoholtartalma 
ezáltal semmit sem változott, 
mint ahogy a megváltott emberiség sem lett hirtelen szent. 
Isten, 
Jézuson keresztül, 
megáldotta és békejobbot nyújtott mindegyiknek.

ezért
" Akár esztek tehát, akár isztok, bármi mást cselekesztek, mindent Isten dicsőségére tegyetek!"  (1 Kor 10:31)

A keresztény embernek tehát szabad választása van afelől,
hogy 

A : 
böjt szerűen kerülve a paleolit táplálkozás nem ajánlott ételeit, hosszú életet éljen és munkálkodjon 
Isten nagyobb dicsőségére,

B : 
elfogadja és lelkesen felhasználja a világot 
a modern táplálékokkal együtt, 
és ezáltal megbetegedve, 
Isten iránti szeretetből 
türelmesen viselje a szenvedést, leépülést és a korai halált.


mert
 " Az Istent szeretőknek minden a javukra szolgál." 
(Róm 8,28)

...
megj:

   "Egy alkalommal Jézus  így szólt  a néphez: „Kihez  hasonlítsam e  nemzedék fiait? Kihez is  hasonlítanak? Olyanok, mint  az utcán tanyázó  gyermekek ...
(...) Eljött Keresztelő  János: kenyeret  nem eszik,  bort nem  iszik. 
Erre  azt mondjátok: „Ördöge van.” Eljött az Emberfia, eszik és iszik. 
Erre meg  azt mondjátok: „Nézd  a falánk  és borissza  embert, a  vámosok és  a  bűnösök barátját!” 
Az Isten bölcsességét azonban fiai igazolták.”
   Lk 7,31-35


10 megjegyzés:

  1. Elolvastam. ..hát így még soha nem gondoltam erre. Nagyon érdekes.

    Egy lelkész véleménye is érdekes lehetne.
    Ezek szerint évszázadokon át félre voltunk vezetve.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy lelkész véleménye????? Viccelsz?...
      Azért lett lelkész, mert nem nem hisz a Jézus testévé átváltoztatott kenyérben és borban! Ha hinne, katolikus (esetleg pap) lenne... A protestánsoknak ez az aktus csak emlékezés, nem valódi Jelenlét! Így véleményezni sem tudhatják.
      Abban meg teljesen igazad van, hogy Luther fellépése és az azt követő szakítás óta, majd 500 éve, a fél világ félre van vezetve: kisiklott! Nem véletlen, hogy így nézünk ki.

      Egyébként a paleót bárki véleményezheti, ahogy akarja, akár egy lelkész is. Biztosan más következtetésekre jut majd! ...
      Ám a paleoós szabályokról (és a katolikus hitigazságokról) kár lenne itt vitát nyitni.

      Törlés
    2. Szatmári Elemér, ref. lelkipásztor

      Itt van a cikkben a válasz a kérdésre, hogy az ostya valóban Jézus teste-e? Nem az, mert glutént tartalmaz. Amikor egy templomról kijelentjük, hogy az Isten háza, az nem azt jelenti, hogy Isten ott lakik, és bárki ott találkozhat vele. De a találkozás lehetősége fennáll. Amikor kijelentjük Jézust idézve, hogy "ez az én testem", az nem jelenti azt, hogy bárki számára a kenyér Jézus testévé válik, de a lehetősége fennáll, hogy Jézus jelen legyen a kenyérben, és lelki táplálékká váljon. Egyszerű kérdés: mi haszna volna megenni Jézus testét és meginni a vérét? Hol találunk csak halvány utalást is arra, hogy test evése és vér ivása hasznos volna? Ezzel szemben határozott tiltás van az ÚSz-ben is a vér evésére (ACs 15, 20 és 29). Ha test és vér nem örökölheti Isten országát, Krisztus valóságos teste és vére hogy táplálna az örökéletre? Röviden erre jutottam :)

      Törlés
    3. Kedves Öntől, hogy végre szakember is véleményezi a cikket...
      Hogy mi van a Bibliában, azt Ön jobban ismeri, és mivel ez nem egy vallásos fórum, ezzel nem is vitáznék.
      Az én magánvéleményem az, hogy ha a vérszeződésnél is borral kevert vért használtak őseink, nemcsak a vezérek, hanem a komázás-mátkázás máig is élő népi gyakorlata szerint élő egyszerű emberek, és így örökre szóló testvérbarátságot kötöttek (!), akkor ez jó minta lehet számunkra is a liturgia értelmezésében. Jézus vérszerződést kötött a keresztényekkel!
      Ez az én testem, ez az én vérem, ti pedig már nem szolgák, hanem a test-véreim vagytok... Valahogy így történt...
      Vagy rosszul vélekedek Róla?

      Törlés
    4. Egyébként ezt a posztot az aggályoskodó katolikusaknak (köztük papoknak) szedtem össze, kérésre! Nem azért, hogy vallási vitát nyissak, hanem hogy őket is megnyugtató szempontokat találjak a paleós életformához.
      A kis evangélikus barátnőm (Névtelenül) kezdte az okoskodást, személy szerint neki szólt a válasz...
      Igaz lehet, egyszerűen ki kellett volna törölnöm, hogy ne keltsen vitát. (sőt, a második kommentjét már kimoderáltam , mert még hozzáírta, hogy csodálkozik, hogy csak egy hozzászólás van és nincs veszekedés a téma fölött :-)) ...

      Törlés
  2. A glutén és a paleo tekintetében az "úrvacsora" is hasonló megítélés alá esik, mint a mise, a kenyér és bor ott is fogyasztásra kerül! A felekezeti vita erről ezért tisztára értelmetlen!
    Vagy élünk vele, hogy a vallási közösségünkbe beilleszkedjünk, vagy nem, és akkor egy paleós közösséggel azonosulunk.

    VálaszTörlés
  3. ABU HAMID AL-GARNATI andalúziai mór/arab (1080-1169) író, utazó, földrajztudós 1150-1153-ig élt Magyarországon II. Géza király udvarában. Feljegyzései elsősorban a Magyarországon élő, vallásukat szabadon gyakorló, kétféle muzulmánokról szólnak, akiknek tanácsadója, lelki vezetője volt. A magyar királyságról többek közt írja:.(....) „ Amikor (II. Géza király, aki alig 20 éves ekkor) meghallotta, hogy megtiltottam a muszlimoknak a borivást és megengedtem nekik, hogy ágyasokat vegyenek maguk mellé és négy szabad nőt (feleségnek), akkor azt mondta nekem: Nem ésszerű ez, mert a bor erősíti a testet, a sok nő viszont gyengíti a testet és a szemet. Az iszlám vallás előírásai nincsenek összhangban a józan ésszel.”

    VálaszTörlés
  4. Találtam egy jó szakaszt a Szentírásban:
    "Egy alkalommal Jézus így szólt a néphez: „Kihez hasonlítsam e nemzedék fiait? (...)
    (...)Eljött Keresztelő János: kenyeret nem eszik, bort nem iszik. Erre azt mondjátok: „Ördöge van.” Eljött az Emberfia, eszik és iszik. Erre meg azt mondjátok: „Nézd a falánk és borissza embert, a vámosok és a bűnösök barátját!”
    Az Isten bölcsességét azonban fiai igazolták.”
    Lk 7,31-35

    VálaszTörlés