2012. július 11., szerda

Instant leves



A bolti zacskós levesek praktikusak és finomak is, de sok adalékanyagot tartalmaznak.

Egy kedves ismerősöm hívta fel rá
a figyelmemet, hogyan kell házilag, később gyorsan leforrázható levesport készíteni.
Irodába, kirándulásra, kempingezésre, edzésre vihető,
és csak forró vizet kell hozzájuk adni, kész is a leves...



1. Zöldségleves:

Hozzávalók: 

- 300 g hagyma
- 200 g póréhagyma
- 500 g sárgarépa
- 300 g zellergumó
- 300 g petrezselyem gyökér
- 2 csomó petrezselyem-zöld
- 100 g tengeri só
- ízlés szerint gyömbér, kurkuma, bors, fokhagyma stb.
- kókuszzsír a tároláshoz

Elkészítés:

A zöldségeket megtisztítottam és 
géppel lereszeltem. 

A hagymát, fokhagymát, 
petrezselyem zöldet apróra vágtam.






Elterítettem sütőpapírokon és kitettem a tűző napra aszalódni 


 







(gézzel letakartam a rovarok ellen) 

Este, hogy teljesen kiszáradjon, légkeveréses sütőben 50 fokon készre szárítottam. 


Hozzátettem a sót, a fűszereket és kávéőrlőn porfinomságúra daráltam. 


 Átszitáltam,

 







a finomabb megy a forrázható adagba, 
a durvább levesízesítőnek a főzéshez. 

A finomabb levesport összekevertem pár kanál kókuszzsírral, így  megtartja az aromáját, mivel az illatanyagok zsírban oldódnak... Meg a zöldségleves ízletesebb is lesz. 

Jól zárható, csatos üvegben hűtő nélkül is tárolható.


Húspor:

Pulyka mellehusit ledaráltam, de nem mertem nyersen szárítani, nehogy megromoljon, ezért kevés vízzel, pici sóval kissé átfőztem, leszűrtem és úgy tettem ki letakarva a napra 
a zöldségek mellé száradni, majd


ezt is morzsálhatóra szárítottam a sütőben a többivel együtt, 



külön ledaráltam és üvegbe raktam.













"A puding próbája az evés"

egy kiskanál zöldségpor, egy kiskanál húspor, lobogó forróvíz 
és kész az "erő"leves. 
















Egy tojás sárgája mehet bele levesbetétnek.




2. Gulyásleves:


Hasonlóan készült:

A megdarált zöldségeket (+sok fokhagyma!) 
leszárítottam, megőröltem, átszitáltam.

1,5 kg vegyes húsból jó erős pörköltet főztem, 
majd átszűrtem és a husit ledaráltam, 
amit





sütőben, 75 fokon   megszárítottam,






kávédarálón finomra őröltem, és a finomabb szemcséjű zöldségporral összekevertem. 


+fűszerezés: 
só,  őrölt kömény,  pirospaprika, 
bors, szárított, morzsolt lestyán- 
és zellerlevél, tartósítónak 
egy kanálnyi aszkorbinsav. 


Mivel hűtőben fogom tárolni, olvasztott mangalica zsírt kevertem hozzá, hogy megőrizze az aromáját. 


(A csípős, csöves (csili)paprikát csak mellécsomagoltam)

Csipetke helyett paleo-tarhonya't szárítottam hozzá. 



 









A mandulalisztből és tojásból készült keveréket kókuszzsíron világosra sütöttem, 
közben fokozatosan nagyon apróra morzsáltam, 

majd 

sütőben, a darált hússal egyszerre szárítottam ropogósra. 


Külön edénybe csomagoltam,


később ez máshoz is felhasználható.


Egy kisadag, aktuális felhasználásra az autóba:


(a kalandozásokhoz! :)

/...minden benzinkútnál van forró víz.../

megjegyzés:

"Sipka László egyik írásában olvashatjuk, hogy a „zacskós levesport” is a
magyaroknak köszönheti Európa. Bevallom őszintén, ez így ebben a formában
sohasem fordult meg a fejemben, pedig az köztudott, hogy őseink bőr
zacskókban szárított húsport (a megfőzött, sós húst tűzön kiszárították, majd
porrá zúzták) is rendszeresen vittek magukkal, amikor otthonukat elhagyták
(például hadjáratok idején). Kiszely István pedig több könyvében is leírta már,
hogy hogyan készült ebből a húsporból a leves: a vízzel teli edénybe
felforrósított követ dobtak, melybe beletették a húsport. Ha az ember átgondolja
e folyamatot, akkor semmi kétsége sincs afelől, hogy Sipka Lászlónak igaza
van, és őseink valóban a „zacskós levespor” első használói voltak Európában."


4 megjegyzés:

  1. Ez megint szenzációs ötlet!:)
    Ki kéne próbálni még a valóban nyers húsból készült "beef jerky"-t vagy pemmican-t, ezek indián módra papírvékonyra szeletelt, és kiszárított húsok (marha vagy pulyka is lehet), illetve bogyós, szárított gyümivel összedarált húspép, szintén kiszárítva, fűszerekkel. Elvileg el kellene állnia, csak azt nem tudom, hogyan. Utazáshoz, ilyesmihez tökéletes lenne.
    Üdv,

    MW

    VálaszTörlés
  2. Ha már kész, biztosan jól eláll. A szárítással vagyok bajban, mert ha nem elég gyorsan szárad, elindulhat a bomlás. Észre se veszed és romlott húst tárolsz... Talán meg kéne előtte füstölni. Az indiánok, úgy tudom, tűz fölött szárították.

    VálaszTörlés
  3. egy észrevétel: a napon szárítva/aszalva a növényekben levő anyagokat károsítják, illetve tönkreteszik a nap sugarai.

    VálaszTörlés
  4. Köszi, biztosan így van, ha sokáig áll a napon, de letakartam és egy nap alatt túl sok kár nem keletkezhet benne... (Egyébiránt is a káros spektrum csak pár órahosszat tart). És a növények nagy része életében megszokta a tűző napot valamennyire :-))
    De lehet szárítani aszalógépben vagy légkeveréses sütőben is. Így télen az a logikus.

    VálaszTörlés