2013. szeptember 27., péntek

Tökliszt, tökpaleocsinta, Cukkini liszt



Nevével ellentétben, csak kinézetre liszt, valójában szárított
 zöldség-por !

Félérett sütőtököt szerettem volna vásárolni krumplinak, ezért beküzdöttem magam egy kertészetbe. Ott arra panaszkodtak, hogy idén későn kezdett teremni a tök, és sajnos a nagy részét éretlenül kell majd kidobniuk...
"Megszántam" őket és megvettem a sötétzöld, félérett sütőtököket úgymond "takarmánynak" (24 db-ot! :-)...

Eddig  Happy a dolog, de hogyan áll ez el nekem télire?

Egy részét fölhasáboltam és forró kókuszzsírban, elősütöttem, majd bezacskózva a hűtőládába raktam.
Ám rájöttem, ha mindent fagyasztani akarok, akkor a legjobb, ha hűtőház telepet nyitok!



Ez nem megoldás!

Kipróbáltam tehát,
az instant leves példájára leszárítani és úgy tárolni...

A tököket meghámoztam, majd lereszeltem,













sütőpapíron szétterítve, légkeveréses sütőben,
(napon is lehet, ha van ereje), 




70 fokon ropogósra szárítottam

Külön papíron a már édesedni kezdő és külön a még lisztes ízű éretlenebb példányokat
(megkóstoltam nyersen egy darabkát)

Színben is különbözőek lettek.



Kávéőrlővel lisztté daráltam, átszitáltam,





















és jól záródó üvegekbe raktam
(sós ill. édes felhasználásra)


Ki is próbáltam:

Az édesebbik fajta /érettebb/ töklisztből paleocsintát sütöttem.
4 tojásfehérje, 10 g tökliszt, 1 kk. Xukor0, vanília, pici só, víz...
(és fontos: egy fél óra pihentetés!)









A jól bevált módszerrel  kisütöttem






Csokikrémek:
1. kakaópor, Xukor0, kókuszolaj
2. kakaópor, Xukor0, érett avokádó





darált dióval megszórtam, feltekertem


 

Meglepően jó állagú lett, nem tört, nem morzsálódott,
az íze sokkal jobban hasonlított a hagyományos palacsintához,
mint a maglisztes változatok.
A beltartalmi értékéről nem is beszélve!
túrótöltelék -el is finom. 
Paleotúró készítése tojásfehérjéből itt: selyemtúró

Azóta már próbálgattam vízzel egyre jobban fölhígítani, és kiderült, hogy "hajszálvékony" paleocsinta is süthető belőle, ráadásul forgatható, nem kell a kétserpenyős megoldás! Az íze teljesen hagyományosan finom! (nem tök ízű, illatú!!! :)















túrósnak nevezett paleocsinta...
Cukor és vanília nélkül (némi őrölt köménnyel ízesítve) sós paleocsinta is készülhet a natúr töklisztből, gombás- vagy húsos palacsinta szerűen megtöltve (Hortobágyi paleocsinta) . 

 *****

tökgríz (folytatás)

*****


Megj.: Cukkini lisztet is készíthetünk (könnyebb hozzájutni),
a paleocsinta abból is kiváló!

 tökkalória:  sütőtökliszt szénhidrátszámítás

35 megjegyzés:

  1. Minden elismerésem az ötletért!!!!!!!
    ...csak gratulálni tudok, és persze köszönet hogy mindezt megosztottad velünk. MUSZÁJ KIPRÓBÁLNOM:)
    Vikóc

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Vikóc!
      Nekem is nagy megnyugvás, hogy nem csak kókusz-, meg maglisztek vannak. Van, akit elkap a viszketés az olajos magvak fogyasztása után ...
      számolgattam: egy 2,5 kg-os tökből 26 dkg liszt lett
      (úgy negyed kiló).
      6 órán át száradt, 50 fokon, fogyott 5 kWh áram.
      (éjjel, csak ez ment)

      Így is olcsó, de ha te magad megtermeled, és/vagy napon szárítod, akkor tök ingyen van! :-)

      Törlés
  2. Anna, Gratula :-D Te egy nagy felfedező vagy :-D Ugyanakkor hihetetlen türelmed van ennyi tököt megpucolni, feldarabolni, megszárítani, ledarálni. Te egy paleos hösss vagy :-D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-))
      Más dolgom sem volt... :-))
      Készülök a nagy éhínségre!
      Vedd át nyugodtan, ha gondolod...

      Törlés
  3. Megint egy szuper ötlet!:) Irigyellek a csodagépedért is, amivel a DNS-modelleket csinálod a tökből (vagy bármilyen zöldségből) :-)))
    Még nálam is fejlődik pár ilyen méregzöld tök, de amit le tudok szedni, azt egyből megeszik "sült krumplinak" a gyerekek. Nem marad töklisztre.
    A palacsinták nem ragadnak le? (Igaz, neked semmi sem ragad le...:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még lehet kapni a masinát, szólj a fiúknak, hogy szeretnél egy ilyet karácsonyra... :-) Annyira nem drága! Annál praktikusabb!
      De ezt most a robotgéppel daráltam le, nem kézzel.
      Az érettből is lehet lisztet csinálni, palacsintának, sütinek az is jó. Nem kell hozzá Xukor! Egyáltalán nem ragad le! Tuti jó! Csak várd meg, amíg megszívja magát újra és megdagad (fél óra). Ehhez most kell víz is!

      Törlés
  4. hol lehet kapni azt a masinát? nagyon szeretnék egy olyat!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én itt vettem: Biobolt: XI.Budapest, Andor utca 25/B
      06(1)-204-4180 kérdezz rá, van e még.
      De árulják az interneten is, másold be, nyisd meg az alábbi linket és ott a kommentekbe beírtam az áruház linkjeit

      http://paleol-dal.blogspot.hu/2013/07/zoldseg-spiralizalo.html#comment-form

      jó nyomozást! :-))

      Törlés
    2. köszönöm, megvan! :)

      Törlés
  5. Szuper vagy Anna!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aranyos vagy, ez jól esett! Köszi!
      Talán kipróbáltad???

      Törlés
  6. Anna, Te tényleg szuper vagy! (És én csak most találtam ide...) A tökről eszembe jutott, hogy kiállításon láttam 19. századi japán fametszeteket, az egyiken az látszott, hogy a nagy tökből ősszel lapokat majd vékony csíkokat vágtak - mint mi régen a karácsonyfára való papírláncot - és kiakasztották a bokrokra száradni, télire. Zseniális.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekes! Mintha száraztészta lenne? kíváncsi lennék a receptre! (a 19. sz. nem volt olyan nagyon rég)

      Törlés
    2. Anna, ez csak egy kép volt, amit kb. 20 éve láttam. A japánok nagyon találékonyak voltak a szűkös élelemforrások kiahsználásában. (Egy mélyen megható és elgondolkoztató irodalmi forrás Fukazava Hicsiró: Zarándokének c. elbeszélése.) A családi ételallergia miatt sokat olvasgattam a hagyományos ételekről, néprajzi és hasonló írásokban. De most már, ennyi év után, a Natasha Campbell-McBride-féle, autoimmun betegségekre ajánlott GAPS-protokoll tűnik követhetőnek. Az angol nyelvű blogokon feltűnt az "autoimmun-paleo" irányzat. Hosszú mese...

      Törlés
  7. Azért IS tetszenek az írásaid, mert keresem a jól telítő, nem túl húsos ételeket, amiben kevés keményítő van. Mindenevő vagyok, ez csak afféle önkísérlet, aminek az eredményeit közölni tudom a családtagjaimmal, akik érintettek. Meg nekem sem árt az egészséges életmód, így 66 évesen. Üdvözöllek, jó egészséget!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! Neked is! :-)
      Könnyű főzelékek lepcsánka szerű feltéttel, rakott (töltött) zöldségek, hús helyett gombával, tartalmas zöldséges levesek... stb. -ilyesmi csoportokban gondolkozom.
      Nálunk menő a pörkölt és az abból készíthető rengeteg egytálétel, a gulyásleves, a frankfurti leves...
      Sütinek piskóta, muffin, paleocsinta és császármorzsa. Meg az összes variációik...
      Már rég akarok egy ügyes összefoglalót írni szakácskönyv féle útmutató gyanánt. Hogy csak kattogtatni kelljen...
      Szép napot!

      Törlés
  8. Köszönöm! Nekem a majszolgatni valók hiányoznának, amik nem édesek és nem túl zsírosak. A lepcsánka-félék azok jók és az aszalt dolgok is, ha nem túl rostosak.
    Az összefoglaló jól jönne, sokan örülnének neki.
    Spirálvágó: először fölösleges luxusnak tűnt, fel tudom azt a keveset vágni késsel is. Aztán rájöttem, hogy pl. a cukkiniben hosszában futó rostokat a spirálvágó keresztben vágja el, mintha szeletelnénk, tehát könnyebben emészthető ételt kapunk. Mivel egyenletesen vág, egyöntetűen puhul meg és rágható össze minden.
    További jó munkát, kedves Anna!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem mindenki tartja egészségesnek, de én ropogtatni valónak sokszor sütök csirkebőrből töpörtyűt. Egészen szalmaszerűre kisütöm belőle a zsírt... Én szeretem! A barátnőm még be is panírozza (persze nem zsemlemorzsába) és ki is rántja... Nasinak nagyon jó!

      A spirálvágóval gyönyörű, vékonyra szelt káposztasaláta készíthető. Próbáld ki!

      Törlés
    2. Próbáld ki ezt (sütőben is megy)...
      jó kis sütiket készíthetsz belőle a gyerekeknek (meg mákos"tésztát")
      http://paleol-dal.blogspot.hu/2011/11/aszalas.html

      vagy ezt (sós ropi):
      http://paleol-dal.blogspot.hu/2011/02/mandulapaszka-husvetra.html

      Törlés
  9. Köszönöm a tanácsokat! Régebbi típusú gázsütőm aszalásra nem alkalmas, de aszaló vásárlásán már gondolkoztam, egyszerű, kerek háztartási készüléket megfelelőnek tartok én is. Ez a spirálvágó, ez is tetszik. Budán lakom, így a XI. ker. Andor utcába el tudok menni megnézni és talán meg is venni. Majd megírom az eredményt, addig is minden jót Neked és köszönöm még egyszer!

    VálaszTörlés
  10. Kedves Willson! Nagyon érdekel ez a tökös paleocsinta, mert olcsóbb is lenne, mint a gesztenyelisztes és más maglisztesek, és a fő vonzóerő, hogy nem problémás a fordítása. De van egy-két kérdésem:
    - egyszerre két tepsit is betehetek a tökszeletekkel száradni? (Én hámozókéssel tervezem hajszálvékonyra szelni, mert az van.) Hiszen úgyis légkeveréssel megy.
    - kb. meddig süljön 70 fokon?
    - miért csak a fehérje megy a palacsintatésztába?
    - ebből a mennyiségből kb. hány készül? (Én ugyanis 6 személyre főzök, és ebből 4 gyerek.) Tudni szeretném, hánnyal szorozzam a hozzávalókat, hogy mindenkinek jusson legalább 2.
    - most éppen nincs itthon mandulaliszt, mondjuk kókuszliszttel (netalán szezámliszttel) helyettesíthető?

    Köszönöm előre is a választ, és elnézést, ha valahol feljebb valaki már feltette valamelyik kérdésemet, de csak egyszer futottam át a hozzászólásokat.

    Márta

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 1. mindegyikből lehet palacsintát (ha nagyon törik, császármorzsát) sütni. A gesztenye a legstabilabb, ha szeretitek az ízét, bár sok szénhidrátot tartalmaz és aránylag magas a GI-je. A szezám inkább sóspalinak jó.
      2. A tököt legegyszerűbb durva almareszelőn lereszelni, és sütőrács+sütőpapíron szárítani. Légkeveréses sütőbe ahány polc van, annyit berakhatsz. Néha cserélgettem őket menet közben.
      (Biztosan kapni is lehet, de én kemény dróthálóból csináltam pót-polcokat.)
      3. Este lereszeltem és 70 fokon szárítottam kb 2 óra hosszat, kissé nyitott sütőajtónál (vigyázz, nehogy valamelyik sarka megsüljön), majd éjszakára levettem 50 fokra és reggel még langyosan megőröltem. Nem nagy munka! Ha szétszitálod, lesz gríz és liszt is.
      4. A "tökliszt kalória" linket nézd meg, ott kiszámoltam pontosan a méretezést... :) 2 tojás=6 pali...
      Csináld nyugodtan egész tojásból. Én azért sütök fehérjéből, mert a fehérje sülve jobban emészthető, mint nyersen, a sárgája meg nyersen a legértékesebb, ha lehet leginkább nyersen kéne fogyasztani. Tejszín- (pl. kávéba), tejföl helyettesítésére (+citromlé), erőlevesben levesbetétnek... stb. , vagy csak eritrittel kikeverve gyors édességnek...
      5. Ha hámozókéssel szeled fel a sütőtököt, akkor csipsznek is jó, a gyerekek elropogtatják... Ha nem túl édes a tök (nyersen kóstold meg), akkor kókuszzsírban kisütve nagyon finom hasábkrumpli helyett. (Vigyázz, mert rászoknak!!! :)

      Törlés
    2. Tegnap mandulaliszt nélkül sütöttem, csak úgy magában. Az ízén egy picit sem rontott, de még stabilabb, jobban forgatható, rugalmas palacsinták lettek. (még dobálni is lehet! :) Javítottam a receptet!
      Ha túl sűrűnek tartod a masszát, akkor ne vízzel, hanem tojásfehérjével hígítsd.

      Törlés
    3. Köszönöm a válaszod. Nekem sajnos most 6-7 érett sütőtököm van, és mivel már kezdünk ráunni a sült tökre, a tökös pitére és a narancsos-hagymás tökre, ezért nagyon megtetszett a lehetőség, hogy valami más, és éppen palacsinta legyen belőle, amit a gyerekek mindig szívesen ennének. De így akkor sajnos csak a glutént kerüljük el, a gyorsan felszívódó szénhidrátot nem. :( De azért ki fogom próbálni, és a következő tökszezonban megpróbálok éretlent beszerezni.

      Miért ne vízzel hígítsam?

      Törlés
    4. Ne viccelj! Ha eddig megettétek sütve meg pitének, akkor palacsintának is jó lehet!!!! Tavaszra a tök is sokat veszít az értékeiből, ízetlenebb lesz, felhasználja lélegzésre a saját cukortartalma egy nagy részét. Egyre kevesebb gyors Ch van már benne... Nyugodtan egyétek! (zöldségpor, nem liszt!)
      Ha megnézed a receptet, 2 tojásra 1 dl víz (már határeset). Ha kicsik a tojások, a massza sűrű lesz a 40 g liszttől és ha vízzel higítod, szétmállik a palacsintád és csak császármorzsának lesz jó! (kipróbálva!! :)

      Törlés
  11. Jó, meggyőztél... :)

    Bár sajnos még mindig nem csináltam meg, mert a gyerekek elég sok időmet lekötik - szinte mindet, és csak kevéske marad új receptek kipróbálására (a gyerekek mostani nagy kedvence egy almás felfújt kókuszliszttel, amivel a téli almáink maradékát próbáljuk meglehetős sikerrel apasztani).

    Másrészt meg ugyan a hámozókéseimből csak az egyik ment tönkre a múlt héten, de az egyszem botmixerem-turmixolóm-aprítóm motorja is felmondta a szolgálatot, így azzal nem tudom összeaprítani lisztté az elősütött „anyagot", pedig ez volt az A terv. Előbb-utóbb lesz másik, és nekem még nem jutott eszembe a B terv (esetleg zacskóban klopfolóval...). Mozsár és kávédaráló nincs.

    Mivel a nehézkesség és az ár miatt még csak pár alkalommal volt gesztenyés palacsinta, ezért bennem még a hagyományos recept él, amiben csak 1-2 tojás van, és nem árt neki a víz. De most már értem a tojásfehérjét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "a gyerekek mostani nagy kedvence egy almás felfújt"...
      az én kedvencem meg a hideg cseh sör (pl. a Staropramen)... !!!
      Csakhogy egyik sem paleó!!!
      Az almát és minden gyümölcsöt nyersen szabad csak enni, ha nem akarjuk, hogy több kárt okozzon, mint hasznot! Maximum 50 fok alatti hőmérsékleten megaszalva, hogy élő maradjon. Vagy leturmixolva, lefagyasztva, fagyi gyanánt...

      Jön a húsvét, egy kávéőrlőt kérhetnél a nyuszitól, nem kerül sokba...

      Törlés
  12. Ami azt illeti, nekem nem sikerült rászoknom a sörre, tehát nincs kedvencem :)

    A gyümölcsöket egyébként jórészt nyersen fogyasztjuk, a korábbi 100%-os gyümölcsleveket is elfelejtettük, és lekvárt sem eszünk. A sütibe kerül még gyümölcs alkalmanként. A kókuszlisztes almafelfújtba most azért, mert a tavalyi alma már nyersen nem nagyon akar fogyni érthető okokból.

    De tudom, hogy a paleósok jelentős része kompromisszumnak tartja a sülés miatt, míg más paleósok megengedőbbek (pl. Elmira írta a blogján, hogy lemérte, és nála nem emelte meg jobban a sült alma a vércukorszintjét, mint a nyers alma). Én nem végeztem méréseket, igaz, ha sütök, akkor 2-2 szelet jut mindenkinek, és annak elfogyasztása után nem éreztem vércukorszint-megugrást, illetve zuhanást.

    Neked milyen kávéőrlőd van, és mire használod még?

    VálaszTörlés
  13. A vércukor-mérés hülyeség! Az orvosok pont azért szokták ajánlani répacukor helyett a gyümölcscukor fogyasztást , mert nem hat a vércukor szintre, inzulinválaszt nem generál. CSAK! tönkreteszi a májat, mert ott csapódik le és a májnak kell fokozott méregtelenítést végezni... Most kicsit pongyolán fogalmaztam, de a lényege ez. Gábornak van erről egy jó cikke, majd keresd meg valahol a fruktóz címszónál...
    Persze itt is a mennyiség számít. De a fruktóz, kifőve a gyümölcsből, az enzimtámogatás nélkül jóval drasztikusabban hat.

    Kávéőrlő: Hauser van ráírva, de csak úgy leemeltem az áruházban a polcról egyet vaktában. Szerintem a márka nem nagyon számít!
    Legkevésbé használom kávédarálásra, inkább Xukrot, szárított zöldségeket, tojáshéjat (jószágoknak) őrlök vele. Az olajos magvakat villanydarálóval, a mákot a nagymama régi kézi darálójával, mert az csak úgy finom...

    Az öreg almát mi aszalni szoktuk, majd lefagyasztom és kivéve rögtön olvasztott csokiba mártom. Azonnal ráfagy, mire kienged, olyan sütiféle lesz, hasonlít az Islerhez ... (Csoki alá ne szeleteld túl vékonyra és ne szárítsd ropogósra) A csoki készülhet /kókuszzsír+kakaó+Xukor0/-ból is

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. http://www.tenyek-tevhitek.hu/csaktagoknak/fruktoz.php

      Törlés
  14. azt szeretném kérdezni, hogy mennyi ideig áll el a sütőtökből készült liszt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztosan sokáig, tárolástól függően. Én ősz elején készítettem, jól záró befőttes üvegben tárolom (kép fent...) és még most is hibátlan. A lényeg, hogy ne hagyd megnyirkosodni, a por száraz maradjon.
      A mélyhűtőben, hűtőtasakban, talán évekig is eláll.

      Nálunk erősen fogy, remélem legalább az újig kitart! :)

      Törlés
  15. Pár napja újra ráleltem eme oldalra (az előző alkalommal még nem volt sütőtökszezon), s mivel a páromnak kezdett nem jólesni a sok sült sütőtök s volt egy szép nagy tök, édes sütőtökport gyártottam (az éretlen sütőtököt korábban ettük meg paprikáskrumpli mintájára készítve) s ma már nem bírtam ki, leteszteltem :)
    Csodálatos!!! Ugyan érett sütőtökből nem valami szénhidrátszegény (főleg, hogy nálam 1 deka por 10 deka érett sütőtököt jelent), node nem kell folyton ilyet enni s így cukorféle nélkül is simán meg tudom enni édes palacsintaként... Rengeteg paleocsintával kísérleteztem már, de a legtöbb többé-kevésbé szakadós volt, a maradék pedig valami keményítőt igényelt, amitől túl szénhidrátdús lett, viszont édes nem - a gesztenyelisztes pedig nem opció, mert nem szeretem az ízét s ugye a gyümölcsösek sem jók. Van azért, ami még elmegy, de nem az igazi.
    De ez nagyon bejött :) A pihentetésre nem emlékeztem, de úgy jött ki a lépés, hogy sor került rá. Nem mertem nagyon hígítani, legközelebb majd bátrabb leszek. Olyan szépen és szorosan fel lehet tekerni :) Mikor láttam ilyet utoljára...? Kinézetre pedig gyönyörű volt. Lelkes vagyok nagyon, talán látszik ;) Egész tojást használtam, mert biztos vagyok benne, hogy így finomabb s amúgysem tudnék mit csinálni annyi sárgájával, amennyi a sütések után megmaradna. De nem kevés sárgáját eszem nyersen.
    Azt hittem, macerás sütőtökport készíteni, de nem az, főleg, ha az ember párja biztosítja a tökreszeléket... Van egy 4 tálcás aszalóm, amibe 60 dkg tök kellemesen belefér, 4 órán át aszaltam 68 fokon (az a max.), megdaráltam és kész. Most van egy szép színű porom, amit bármikor felhasználhatok. Szezonon kívül is lesznek sütőtökpalacsintáim, ez nagyszerű :)
    Nem mértem még le az árammennyiséget, de nálunk ilyenkor plusz költséget nem okoz, mert úgyis villannyal fűtünk...
    Úgyhogy hálás köszönet a receptért! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zseniális! Gratulálok!!!
      Az arány nálam is így alakult 1:10-hez. Ne aggódj, a szénhidrát egy része rost, nem felszívódós. Van ott egy kalóriatáblázat, ott megnézheted, hogy mennyi.
      Pihentetni azért kell, hogy visszaszívhassa a nedvességet.
      Cukkini még kapható, annak a lisztjével, vagy csak simán a lereszelt, kinyomkodott húsával is próbálkozz meg. Ott tudod az édességet is szabályozni, én sós palit is sütök belőle. Ugyanolyan jó! (keress rá, feltettem)

      Törlés
    2. Ha van aszalód, csinálhatsz levesport is (húsleves, gulyásleves..). Ételízesítőnek is jó. Ugyanilyen egyszerű elkészíteni és csak elő kell kapni, ha szükséges...

      Törlés