2012. szeptember 28., péntek

Krumpli helyett:



félérett, zsenge, zöld sütőtök!

Otthon, anyukám kertjében, véletlenül letörtem egy
még éretlen sonkatököt.
Gondoltam, azért ki nem dobjuk, hátha jó valamire...



 Kiváló "Hasábburgonyát" készítettem már tavaly télen egy
 "ízetlen" sütőtökből, ennek se jósoltam több édességet.


Itthon karikákra vágtam és grillben megsütöttem.






Az íze pont,
mint a sült krumplié!!





Régen is egyik gyors  vacsoránk volt a hajában sült krumpli
vajjal, sóval, savanyúkáposztával...



Ami megfontolandó, hogy utána néztem Atkins táblázataiban hogy mennyi szénhidrát is lehet benne! 

Egy olyan adatot találtam, hogy a 
téli sütőtökből fél csésze 22-23g CH ,
 míg a nyári sütőtök egy csésze 6,5g CH.
(ennek is csak 10 %-a felszívódó CH, a többi rost)


Hogy ez a nyári adat pontosan mit jelent, nem tudom, én arra tippelek, hogy amíg a tök nem cukrosodik, addig a szénhidrát nagy része oldhatatlan rostokban van benne, ami nem szívódik fel. Azonkívül jóval több víz lehet benne, mert ahogy felvágtam, könnyezett...
 szénhidrátszámítás:  tökliszt kalória 



**********
Tök- 



sülthús mellé köretnek kiváló!

**********


Petrezselymes (krumpli)tök


köretként fogyasztva

**********

Hasábburgonya
szerűen is megsüthető.

Csak a színe más kicsit, ízre megkülönböztethetetlen az igazitól.
 











 Világbajnok! 
(volt :-)

Többen panaszoltátok, hogy nem lett ropogós!...
A tök sokkal több vizet tartalmaz, mint a krumpli, főleg
így éretlenül, sajnos nehezebben sül ki a nedvesség belőle.
Tanácsok: szalma vékonyságúra lehet felvágni, esetleg szezámlisztben sütés előtt megforgatni és magas hőfokú, felforrósított (kókusz)olajban kis adagokban kisütni...
Sütés közben a világért se fedd le!

Igazából az enyém is kicsit puhább, de azért finom volt!

SIKERÜLT!!! Mármint ropogósra sütni!
A fölhasábolt tököt elősütöttem fritőzben, forró, 190 fokos kókuszzsírban, aztán kihűlés után bezacskóztam és beraktam a fagyasztóba. Pár nap múlva úgy alakult, hogy egy fagyott adagot készre sütöttem (mint régen a bolti fagyasztott hasábburgonyával tettük), és ez már tuti jó, ropogós lett!

**********
"Krumpli-tök"





találtam, már nem először,
egy érettnek látszó tök-félét, 
ami nem annyira cukros,
mint inkább lisztes.


Próbaként egy szeletet megsütöttem.




Ezt mindenkinek javaslom, hogy csináljon egy próbát sütés-főzés előtt!  

Mivel elég ízetlen volt, fölhasáboltam (a héjával együtt),
elősütöttem, későbbi fogyasztásra gondolva, lefagyasztottam. 












"Elősütött hasáb-tök" lett belőle

A magját kidobtam a pipiknek a komposztra, idén kikelt pár tő, virágzik és már van rajta két-három pici termés!  Nemsokára lesz krumplink!!! (2013. június)

**********

 








(2015. július)
A hokkaidó-tök is kiváló a hasábburgonya kiváltására

Fritőzben, bő kókuszzsírban, vagy sütőben pár csepp zsiradékkal összekeverve, kisütve. Ilyenkor még nem édes!
Mivel magas keményítő tartalommal rendelkezik, evés előtt fogyasszunk el 1-2 vöröszőlőmaghéj kapszulát.










Ez megakadályozza, hogy a gyomorban, ill. a vékonybélben elkezdődjön a keményítő felbontása. Így csak a vastagbélben fog fermentálódni, ami kimondottan előnyös és egészséges. 
(ld. Joe  II. előadása, ..11.29....)


**********




Készítettem a zsenge sonkatökből paprikás"krumplit" is











A szeleteket meghámoztam és csak nagyon rövid ideig főztem.



 Egyáltalán nem lett édes!!
 (itt még kicsit hosszú a leve) 
(várni kell, lassabban szívja föl, mint a krumpli!)
 


Az elkészült pörköltbe is belefőzhető, így még ízletesebb.  










**********

BB is kitalált valami finomat a Paleovital-on: 

Sütőtök "pogácsa" sajttal :  http://paleovital.hu/?p=13757


**********

Én egy másik példányt pedig felkarikáztam, megsütöttem 
és főtt tojással leraktam, mint a rakott krumplit.



Tejföl helyett természetesen sózott tojássárgáját használtam.

















A karikákat előzőleg addig kell a grillben sütni, míg kissé megszikkadnak, porhanyósak lesznek. Utána lehet lerakni.
A tojássárgájához kevertem egy kis langyos kókuszzsírt,
így majonéz szerű lett, azt öntöttem és sütöttem rá.


Ha valaki szeretné, kemény érett sajtot is reszelhet bele vagy a tetejére.
A grillben csak kicsit átsütöttem, hogy gusztusos színe legyen.


Ebből egy böjtös (pénteki)  ételt készítettem. 
Természetesen kolbásszal, sonkával lerakva még ütősebb.


Télen elősütött, lefagyasztott hasábtökből is készülhet. 
lásd:



**********



Világéletemben nagy krumplifogyasztó voltam.
Azt hiszem, a magam részére feltaláltam a spanyolviaszt!

21 megjegyzés:

  1. Anna - ha ez nálunk bejön, imába fogom foglalni a neved! Ilyen ötletet!!! Egyrészt nálunk mindenki nagyon szereti a linkát (a Hajdúságban így hívják), másrészt igenis hiányoznak ilyen ételek, mint pl. a paprikás krumpli vagy a sült krumpli. Harmadrészt a tejföl pótlása sózott tojásfehérjével - forradalmi változást hozhat paleós konyhánkba!
    Köszönöm a spanyolviaszt! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sózott tojás SÁRGÁJA!!! helyes az alábbi javítás! /esetleg pár csepp citrom, hogy savanykásabb legyen/
      De ezt már sok helyen leírtam, pl. a rakott karfiolnál és egyebek... Meg a kávénál is, ott kicsi Xukorral tejszín helyett.
      Próbálhatod most fagyokig nagydobosi tökkel, én tavaly azzal csináltam rósejbnit, amíg nem fagy át, addig az Istennek se akar édesedni! Később kicsit necces, de még mindig elérhetőbb és egészségesebb, mint az édesburgonya.
      Még próbálkozom majd a pürével, tepsis krumplival és lepcsánkát is csinálok belőle. Több száz burgonyaétel van, párat biztosan kiválthatunk vele.

      Törlés
    2. Biztosan kipróbálom - köszi a tippet és a helyesbítést is! :-)

      Törlés
  2. nem tojásfehérje, hanem tojássárgája:)

    VálaszTörlés
  3. Így igaz! Köszi a helyesbítést!

    VálaszTörlés
  4. Kipróbáltam ma, de nekem édes:D azért nem rossz, megsózva is finom :) sültkrumplinak próbáltam, disznózsban. nem lett ropogós és édes, sütőtökíze van. Van valami ötleted, hogy legyen ropogós? és melyik sütőtök nem ilen édes?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én kókuszzsírban sütöttem ki a rósejbnit, az forróbb tud lenni.
      Sajnos a tök ilyenkor már cukrosodik. A miénk éretlen volt, úgy szedtem le a tövéről. Csinálj előtte egy próbát!!!!
      A kerek sütőtök még szerintem nem édes. Darabolva is árulják a piacon. Bár a Ch. tartalma már magasabb, mert félérett.

      Törlés
  5. Mmmm, finomnak látszik!:) Majd vadászok a piacon kevéssé érett tököt. Én patiszonnal próbáltam eddig a sültkrumplit és a paprikás krumplit is. Mindkettő finom,nem édes, bár nem is ropogós, mint ez. Még azt is meg lehet próbálni, amíg lehet kapni (a régi, kemény, nem zsenge kimondottan jó erre a célra).
    Üdv,

    MW

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Már én is vettem a boltban, az otthoni elfogyott. A legéretlenebbet választottam, és egész jó lett. Az édesburgonyánál jóval lisztesebb. (és olcsóbb)
      A Nagydobosi (kerek) most még nem cukros!

      Törlés
  6. Tényleg nagyon király, de jó, hogy kipróbáltad őket! Szerintem is sokkal jobb (és főleg olcsóbb), mint az édesburgonya, és az is van ilyen édes. Főleg a paprikáskrumplinak örülök, azt nagyon szeretem, a hagyma el is vesz valamennyit az édességéből. Nekem is van egy kis zöld tököm, meg egy öreg pattiszon, elhasználom ilyenekre.

    Tormás: próbáld hirtelen kisütni, ne vedd takarékra közben, akkor talán ropogósabb lesz.
    A nagy kerek sütőtökök tényleg kevésbé édesek, mint az ún. Orange bébitökök. A világosabb héj is mutathatja, ezek nem annyira édesek.
    Üdv mindenkinek:
    Macskacicó.

    VálaszTörlés
  7. Szeretném megkérdezni, hogy milyen fajta tököt vegyek, ha ki szeretném próbálni a hasábburgonya szerű sütést?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ha felétek kapni lehet, vegyél olyan nyomottabb formájú sonkatököt. Hívhatjuk "krumplitöknek" is, mert inkább lisztes, mint édes. Fölteszek egy képet róla...

      Törlés
  8. Nagy, kerek, szürke tököt. Akár csak egy darabot is. A többi is jó, de nem lehet tudni, mennyire édes...

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm szépen az ötletet, a "sült krumpli alteregoját" ma ki is próbáltam egy pindurka éretlen sütőtökkel. Jelentem, valóban kellemes helyettesítője lehet a sült krumplinak! Nekem ízlett. :)

    VálaszTörlés
  10. Sajnos egyre édesebb..,:-(
    Érdemes lenne elősütni egy nagy adagot és lefagyasztani, mint a bolti hasábburgonyát...

    VálaszTörlés
  11. Én megsütöttem és nyert, mindig ezt fogok sütni, csak egy bajom van még vele, hogy jobban beszívja az olajat, mint a krumpli, talán sütőben kellett volna sütnöm.Viszont vékonyra szeletelve pirosra megsül. köszi a jó ötleteket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon forró kókuszzsírban süsd! Akkor nem szívja be. Idén már nekem is termett, 2 nagyon éretlen és teljesen krumpliszerű!!! És nagyon sokoldalúan elkészíthető! (Lepcsánkát is csináltam egyikből, köretnek)

      Törlés
  12. Erre nem is gondoltam. köszi szépen.

    VálaszTörlés
  13. Szia Anna!
    Kérdésem: a csicsóka és a batáta használható-e a paleo étrendben?
    A válasz előre is köszönöm!
    szaffi52

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, szoktuk használni.
      A csicsóka nyersen fogyasztva kiváló prebiotikum. A batátát is eszik azok a paleósok, akik több keményítőt szeretnének fogyasztani, pl. edzések után (még termelni is próbálták otthon) .
      Én sajnos egyiket sem bírom megenni, úgyhogy nem próbálkozom velük, ezért aztán nem vagyok nagy szakértő a témában...

      Törlés