2013. július 24., szerda

Rétes



Paleo-rétes :


Mákos, Diós,
Túrós, Almás,  
Nyers meggyes,
Káposztás...




Azelőtt gyakran a munkába, útra, rétest vittem magammal. 
Megsütöttem egy hétre előre vagy jó helyen megvásároltam. 
Azóta hiányzott!  
Rég töröm a fejem, miből lehetne paleós réteslapot készíteni?

Nem én világosodtam meg most sem, csak valaki fölvetette, hogy így is lehetne... Hát, kipróbáltam! Szerintem tuti jó!


Hozzávalók:   /A rétes-laphoz/

  • 4 tojás fehérje
  • pici só
  • 4 kanál tisztított víz 
  • csipetnyi szódabikarbóna
  • mokkáskanálnyi citromlé

  • 1 kiskanálnyi zsír

Elkészítés: 

Az alapanyagokat (a zsír kivételével) 
kézzel alaposan összekevertem. 


Kizsírozott serpenyőben  
3 db féloldalas fehérpalacsintát sütöttem belőle: 
megvártam, míg megalvadt és az egyik oldala elkészült 
(a széle elvált a palacsintasütőtől),  
így ráfordítottam egy sütőpapírra, úgy hogy átfedjék egymást



Az előre elkészített tölteléket rákentem










És a sütőpapír segítségével feltekertem


tojással lekentem,





előmelegített sütőben, 
180 fokon sütöttem, míg szépen megpirult 
a teteje


















Töltelékek: 


1. Mákos

Hozzávalók: 
  • 8 dkg darált mák 
  • 2 kanál Xukor0 (v. némi Stevia)*
  • 1 kanál mandulaliszt  
  • kandírozott citrushéj
  • pici só
  • víz
Elkészítés: 
 összekeverni, felfőzni,





 







 még melegen fölkenni, fölcsavarni és sütni.


 2. Diós


Hozzávalók: 
  • 10 dkg darált dió
  • 2 kanál Xukor0 (v. némi Stevia)*
  • 1 kanál makadámdióliszt  
  • kandírozott citrushéj
  • pici só
  • víz
Elkészítés: 

összekeverni, felfőzni,

melegen fölkenni, fölcsavarni és sütni.



3. Almás

Hozzávalók: 
  • cukkini befőtt
  • 1 kanál mandulaliszt 
  • darabos dióbél
  • pici só
  • reszelt bio-citromhéj
Elkészítés: 

összekeverni, felmelegíteni,
fölkenni, fölcsavarni és sütni.


4.  Túrós

Hozzávalók: 
  • 12-15 tojásfehérjéből selyemtúró
  • 1 kanál makadámdióliszt (vagy kókuszliszt)
  • 1 tojássárgája
  • 2 kanál Xukor0 (v. némi Stevia)*
  • kandírozott citrushéj
  • vagy reszelt bio-citromhéj
  • pici só
Elkészítés: 

összekeverni, pihentetni fél óráig, hogy jól összedagadjon

hidegen fölkenni, fölcsavarni és sütni.


5. Káposztás 



Hozzávalók: 
  • előregyártott dinsztelt káposzta
  • 1 kanál mandulaliszt  (vagy tökmagliszt)
  • pici só, bors, Xukor0 (ízlés szerint)

Elkészítés:


összekeverni, felmelegíteni,


 



          fölkenni, fölcsavarni és sütni.
                    












 6. Meggyes (nyers)











Hozzávalók: 
15 dkg magozott meggy (kiolvasztott, mélyhűtött is lehet)

  • 2 kanál Xukor0  (vagy némi Stevia)*
  • 1 kanál mandulaliszt ( f.ribizli-, mogyoró- stb. liszt) 
  • 1 kanál darált, pörkölt dióbél
Elkészítés: 
a meggyet lecsöpögtettem, jól kinyomkodtam,


összekevertem a föntiekkel és pihentettem kicsit, 
hogy a "liszt" fölszívhassa 
a benne maradt levet




hidegen (nyersen) elterítettem,
/a palacsinták sült oldala volt alul,a 
sületlen belül, hogy legyen majd színe/

45-50 fokos sütőben így átmelegítettem, szárítottam egy ideig, 
amikor már nem tocsogott, fölcsavartam és tovább 
"aszaltam"

A GYÜMÖLCS-TÖLTELÉKESEKET NEM SÜTJÜK!!

A végén kísérletképpen


kókuszolajjal összemelegített étcsokoládéval megkentem...
/emiatt csak a kihűlés után tudtam szépen fölszeletelni/



 Megjegyzés:

*
Xukor0 (Eritritol) helyett bármikor használható a Stevia is. 
Adagolása a dobozon, miszerint:

  1 lapos teáskanál (= 1g)  Stevia por
megfelel 13 lapos evőkanál (= 200g) kristálycukornak


**
Fontos: a rétesek "tésztája" frissen sülve jó igazán.
Ha már kihűlt, inkább hidegen fogyasszuk, mert
felmelegítéskor (pl. káposztás) bőrszerűen megkeményedett!


12 megjegyzés:

  1. Gratulálok!
    Számomra hasznos infók, mert a káposztáson kívül, esetemben mindegyik kedvenc.

    A további experimentáláshoz sok türelmet kívánok:-)
    imre

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm! :-) Szeretem csinálni! :-))
    Az én favoritom a káposztás (sajnos!)...
    Ez 1 nagy adag 1 főnek, főétel vagy tartalmas leves után akár 2 személynek is elég.

    VálaszTörlés
  3. Szia! Ne haragudj, de szàmomra nem egészen vilàgos, hogy " az alaposan összekevertem a toj.fehérjét a többi hozzávalòval " mit jelent? Habbà verted a fehérjét vagy csak addig keverted a robotgéppel, amíg a fehérje rész folyòssà vált? És még egy kérdés: a rétestésztàhoz semmilyen lisztet nem hasznàltál?
    Előre is köszi a választ!
    Üdv: Deák Szilvia

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem szabad fölverni habosra, csak összekutyulni, hogy folyós legyen. (Pici só segít neki). Kézzel keverd, ne géppel. Ha fölhabosodik, vastag lesz a "palacsinta"...
      Liszt nem kell! Csak fehérjéből van a hártya, azért lesz rétesszerűen ropogós.
      Szólj, ha sikerült!

      Törlés
  4. Kedves Anna!
    Elárulnád nekem hogy sütsz a tojásfehérjéből lapot? Nekem SOHA nem sikerül.
    Nem értem hogy mindenki másnak miért igen,nekem miért nem.Mi a titka?

    VálaszTörlés
  5. nem is tudom... először is teflon palacsintasütőm van és libazsírban sütöttem.
    2.aránylag több zsírt teszek a forró serpenyőbe (nem csak egy cseppet, mint a palacsintánál),
    3.visszateszem, felforrósítom,
    4.beleöntök egy adag fehérjét és gyorsan, egyenletesen, vékonyan elfolyatom (ne legyen vastag)
    5.sütöm, közben finoman emelgetem a szélét körben, ami annyira vékony, hogy különben odatapad.(van hozzá egy lapos spatulám, kimondottan palacsintához találták ki)
    6.amikor jónak gondolod, egyszerűen a sütőpapír fölött óvatosan borítsd ki.(össze fog kicsit gyűrődni, de elég jó tartása van ahhoz, hogy eligazítható legyen.
    (kicsit türelemjáték, de réteslapot húzni sem volt egyszerű! :-)
    A fehérje ne legyen habos, de azért jól kutyuld össze a sóval, vízzel. Az sem baj, ha pihenteted egy kicsit sütés előtt.
    Ha úgy érzed, hogy valahol leragadt, nyúlj alá a spatulával, emeld meg, nehogy kiborítás közben szétszakadjon.
    Nézd át, hogy mit csináltál másképp, ott lehetett a hiba. Remélem, most sikerül! :-))

    VálaszTörlés
  6. Eszméletlen jó! Ezt meg kell sütnöm!

    VálaszTörlés
  7. Én kézzel fordítom meg. Nagyon vékonynak kell lennie a palacsintasütőben. Viszont amikor töltelékkel betettem a sütőbe pirulni, nekem inkább felpuhult az eredetihez képet.
    Nálunk a máskos a nyerő! De ezt a túrót is ki fogom próbálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na,,ja! Még nem tökéletes, de látványos.
      Próbáltam a végén rákapcsolni a grillt, de figyelni kell, csak rövid ideig szabad, mert bőrszerűen megkeményedhet.

      Törlés
  8. Te hihetetlenül kreatív vagy, remélem, tudod. Én is kitalálok egy csomó egyszerű ételt, de paleo rétes... Ez valami extra :D Már olvasni is jó és ihlető, de kipróbálva még jobb lehet :)

    A selyemtúró érdekes dolog lehet, én sok kókuszból csinálom a túrót (ami a kókusztejkészítés után megmarad), nekem az is teljesen jó, főleg, hogy abból készítem, amiből nálam fölöslegben van. Akinél ez a fehérje, annak a Tied a jobb. A többi töltelék mind teljesen szimpatikus, majd végigpróbálgatom őket :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem én találtam ki egészen, csak paleósítottam. A töltelékek igazából csak így korrektek, főleg a "gyümölcsös" rétesek.

      A tojástúró olyan finom, mint a tehéntúró és ráadásul fehérjedús. Én nem nagyon szeretem a kókusz ízét, tej helyett is inkább tojássárgáját használok, mindig frissen töröm, mindenhez illik, édeshez-sóshoz, leveshez-főzelékhez... (a fagylalt kivétel, ahhoz néha a magtej is illik)

      Törlés