2011. március 25., péntek

Gyümölcsoltó Boldogasszony - GOMBALEVES

 Urunk megtestesülésének hírüladása

" Így szóltam a mandulához:
Nővérem! Beszélj nekem Istenről!
... 
És a  mandulafa  virágba borult. "
 (N. Kazantzakisz: Jelentés Grecónak)










"Március 25-e Jézus fogantatásának ünnepe. Régi magyar neve, Gyümölcsoltó Boldogasszony, és a hozzá fűződő gazdag hiedelemanyag mutatja, hogy az oltás hagyományos napja volt e tájon. A jámbor néphit szerint azért, mert Mária is ezen a napon fogadta méhébe Jézust..." (Jankovics Marcell: Jelkép-kalendárium)







Megfontolandóan kedves ünnep. 



A fák gyümölcse az egyik legősibb  táplálékunk a földön. 
Összegyűlik benne a napsugár ereje, a víz frissessége, a cukor édessége, a föld illata és zamata...
Főzni sem kell, csak leszakítani és megenni.

A gyümölcs oltása sem más, mint környezetünk megnemesítése.
A vad sarjakra termő ágat oltunk, virágba, termékenységbe borítva a földet...

Az ünnep ugyan fölülírja a pénteki böjtöt, de mivel ma idő hiányában képtelen vagyok eljutni az ünneplő közösségbe, ezért mégis inkább a húsmentes táplálkozást választom.



GOMBALEVES


Hozzávalók: 
  • 4 fej gomba
  • fél fej hagyma
  • 1 kk zsiradék
  • só,bors,pirospaprika,egy gerezd összetört fokhagyma
  • vega-mix, egy csipet kakukkfű

  • levesbetétnek: 1 tojássárgája, petrezselyemzöld
  • tisztított ivóvíz

Elkészítés:  

Tegnapról maradt pecsenyezsíron megfuttattam az apró kockákra vágott hagymát, majd hozzákevertem és egy darabig pároltam a feldarabolt gombát.  Levéve a lángról beleszórtam a pirospaprikát, a t és a fűszereket, felöntöttem vízzel és felforraltam. 


Aránylag gyorsan elkészült, ekkor egy tojás sárgáját elhabartam a finomra aprított petrezselyemzölddel, és a forrásban lévő leveshez kevertem (rögtön összekapta). Még egyet rottyant, elzártam a gázt és pár csepp hideg vizet löttyintettem rá, hogy letisztuljon. 


Tálalás előtt pici borsot és friss petrezselymet szórtam a tetejére.


...........


gombapaprikás-ból is készíthetünk finom gombalevest.


a maradék paprikáshoz
pár deci vizet öntöttem,
megsóztam, ízesítettem,
majd felforraltam.








tetejére petrezselyemzöldet, pici borsot tettem, 
sós morzsókával (paleo-tarhonya) tálaltam.






***




Érdekes: Vettem a boltban epret és azt ettem vacsorára. Én nem vagyok allergiás, de olyan masszív kiütéseim lettek, hogy alig bírtam elmulasztani. Azóta már újra próbálkoztam, 
de hál istennek nem vagyok az eperre érzékeny. Most semmi bajom nem lett tőle....

***
a gyümölcskompozíció Siba Anikó munkája

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése