2011. november 4., péntek

Budha ujja... Bio-citromhéj kandírozás


A citromfámon beérett a gyümölcs.  
















Vagy csak én gondoltam úgy, mivel jött a hideg, és be kellett hoznom a kertből, úgy gondoltam, hogy ideje pihenni. 
A már szép sárga citromokat pedig leszedtem és egyet-egyet, kísérletképpen feldolgoztam. 


A citrusfélék külsőleg vegyszerrel kezelve érkeznek hazánkba. Éretlenül szedik és azért, hogy beérjen érésgyorsítót kap. Ezért a héjuk nem fogyasztható, nem reszelhető süteménybe, és nem ehetjük kandírozva. Csak az un. bio- citrusok alkalmasak ezekre, vagy az, amit a saját citromfánkról, narancsfánkról stb. szedünk. 

Érdemes ezek tartásával foglalkozni.  

Kandírozott citromhéj kapható ugyan, de cukorral készül és mint ilyen nemigen ajánlott a paleóban.  
Azonban kipróbáltam, házilag nyírfacukorral, 
azaz Xukorral is megy a dolog.





Az én különleges formájú citromom kettévágva mutatja, hogy csak héja van, leve nincs, ami a mai ínséges időkben aranyat érő főnyeremény! 

Vastagon meghámoztam, csíkokra vágtam, a puha belsejét pedig felkockáztam.


 
 



A hagyományos formájú citrom héját vékonyan lehámoztam és fölaprítottam.


KANDÍROZÁS


A héjakat egy edényben hideg vízzel felöntjük, és egy éjszakán keresztül hagyjuk ázni. 


Másnap leszűrjük, leöblítjük és tiszta vízzel forrásig melegítjük











 majd újra leszűrjük, 
 a forró vizet elöntjük

A lecsöpögtetett citromhéjat lemérjük, és hozzáadunk a citromhéj súlyával 
                                                                      egyező mennyiségű eritritet,












 és
  annyi tiszta vizet hogy ellepje, 


és felforraljuk.




Leszűrjük, 
félretesszük egy tányérra hűlni,


közben a megmaradt eritrites vizet addig főzzük , míg a fele víz elpárolog. 





Ekkor visszatesszük bele a már kihűlt citromhéjakat és együtt újra fölforraljuk. 



Ezt megismételjük még kétszer. 


       
         Végül ismét szűrés

a vízbe végül teszünk még egy kevés eritritet, majd megint belerakjuk a citromhéjakat és kis lángon addig forraljuk, amíg be nem sűrűsödik annyira, hogy elkezd kristályosodni. 

Ekkor kiszedjük egy porXukorral megszórt tányérra, amit közben óvatosan rázogatunk (esetleg finoman kavargatjuk), hogy a héjak ne ragadjanak össze. 










Ahogy hűl a citrushéj, kikristályosodik a felületén a xukor
















Jól záródó üvegben sokáig tárolható. Paleós süteményekbe (pl. mazsola helyett) vagy karácsonyi édességként kitűnően használható.


.....

Maradt némi xukorszirup az edény alján, 
kiöntöttem egy tányérra, 
kikristályosodott, mint a kandiscukor.

 Az illata karamellás-citromos, 
félretettem egy üvegben 
süteményekhez vagy bodzaszörphöz. 


 .....................................

Karácsony előtt kaptam bionarancsot is, annak a héját is feldolgoztuk. 












22 megjegyzés:

  1. Elkezdődött a nagy kísérlet, épp az első fázisnál, az áztatásnál tartok:)
    Üdv,
    MW

    VálaszTörlés
  2. Felaprítottad a citromod?.. Ha elakadsz, telefonálj!

    VálaszTörlés
  3. Szia Willson!
    Most hűl a "végtermék":) Két észrevétel: 1. nekem karamellizálódott! Ami fura, mert úgy tudtam, a xilit nem tud karamellizálódni
    2. kicsit keserű lett szerintem. De ez nem baj. Viszont a tiéd nem volt egyáltalán keserű. Szerinted mi lehetett az oka? Követtem az instrukciókat. Lehet, hogy a fehér részeket nem kellett volna belevágni? Állítólag attól tud keserű lenni. Vagy sokáig hagytam állni a citromot, inkább még azon frissében kellett volna feldolgozni?
    Hátravan még a második fele, amiben több a fehér belseje: ezt csíkokra vágtam, így akarom majd kandírozni!
    Üdv,MW

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm szépen a leírást! A második adag tökéletesen sikerült:) Szerintem az első azért lett keserű, mert nem áztattam eleget. ezt a mostanit fél nap+egy éjszaka, és nem lett keserű íze, pedig ebben volt több fehér rész.
    Még annyit, hogy fahéjjal is meg lehet bolonítani:)

    Üdv,
    MW

    VálaszTörlés
  5. Nekem is karamellizálódott. Látszik is a képen. Talán a citromban lévő szerves-anyagok okozzák, és nem a xilit. De ki tudja...?
    A fehér rész kissé kesernyés, ha vékonyan hámozod, akkor nem, de akkor nem kiadós. Talán el kellene különíteni . Amit vittem neked, az csak a héj felszíne volt. A kandírozott narancshéj is mindig kesernyés egy kicsit.
    Ez, ami a képen van, nekem is így járt, mert összeömlesztettem mindent... De sütibe pont azért finom...

    VálaszTörlés
  6. a fahéj jó ötlet!
    Esetleg lefényképezted? Megnézném...

    VálaszTörlés
  7. MW:
    Le, sőt, inkább kapsz belőle!:) Úgyis nemsokára találkozunk dió-ügyben! (az is kész már holnap!:))

    VálaszTörlés
  8. O.K. Akkor kóstolót cserélünk. Hátha a tiéd jobb!

    VálaszTörlés
  9. Hát ezt én is kifogom próbálni! Idáig törtem a fejem, hogy mit is csináljak karácsonyra ajándékba. Lehet, hogy csinálok narancshéj csíkokat is csokiba mártva. Jut eszembe, gyömbérrel is lehetne hasonlót előadni, szerinted kell valamelyik lépésen változtatni? Köszi az ötletet :)
    Szakesz

    VálaszTörlés
  10. Gyömbérrel még nem próbáltam... Biztos megoldható. Nem tudom, mennyire veszi fel a Xukrot. Talán, ha nagyon vékonyra szeleteled. Próbáld meg ugyanígy, szerintem jó lesz. Lehet, hogy többször kell megforgatni. Kell vele egy kicsit kísérletezni...
    A Bioboltban most láttam tiszta kakaóvajat (200g), kozmetikumnak árulják, de ki fogom próbálni xukros csokinak, mártogatásra, paleocsintához, fánkhoz... Sajnos a kókuszvajas nagyon olvadékony. Csak jeges-csokinak jó...

    A narancsot is kezelik, jó lenne, ha tudnál bio-t szerezni, az lenne az ideális ajándék.

    Karácsonyra jó lehet még a pörkölt dió (stb) is, a xillit ugyan nem pirul le, de ha teszel a serpenyőbe egy kevés mézet, amikor az elkezd barnulni hozzákevered a xukrot és a diót és kicsit megpörkölöd... süti tetejére, cukorka helyett finom. (sósan is jó!)

    VálaszTörlés
  11. Természetesen kizárólag bio citrusféléből fog készülni :) Majd beszámolok a gyömbéres kísérletről is!
    Megcsináltam Elmira csokis-karamellás banánját a gyerekeknek, és én is meglepődve tapasztaltam, hogy ha nem is úgy karamellizálódik a xilit, mint a sima cukor, de megolvad és nyúlós lesz.

    VálaszTörlés
  12. Jelentem, elkészítettem a kandírozott finomságokat :) Mind nagyon jó lett, nekem a csokis narancshéj ízlik a legjobban. A hosszúkásra vágott, csokiba mártott héjakat 8-10-esével celofánba/karácsonyi szalvéta-darabokba csavartam, a végeit szép szalaggal átkötöttem, és ezeket akasztottuk a fára szaloncukor helyett.
    A gyömbér is nagyon finom és különleges, csak sajnos pont nem sikerült jó minőségűt vennem, elég fás volt szegény :( Többször felforraltam és leöntöttem a vizet róla cukrozás előtt, hogy ne legyen túl csípős. Érdemes kipróbálni, lehet sütikbe, fagyiba tenni, vagy magában eszegetni - megfázás esetén különösen jól esik.
    szakesz

    VálaszTörlés
  13. De jó, hogy jelentkeztél! Már kíváncsi voltam, sikerült-e ... Én is kaptam bionarancsot, kandíroztam is vagy 2 kiló héjat(!) karácsonyi süti helyett. :-)) Ha van fényképed a "szaloncukrokról" elküldhetnéd, felteszem és ráírom, hogy te alkottad. (a gyömbér is érdekelne, ha nem páncélszekrény-titok!:-))
    info@sajoanna.hu

    VálaszTörlés
  14. Szia Willson!
    Én is ki szeretném próbálni a kandírozást, vettem narancsot és gyömbért is fogok, mert ez az egyik barátnőm kedvence.
    Hol vettél Budha ujja citromot?
    Arra gondoltam, hogy megpróbálkozom a citromfa (cserje?) tartásával, de nem tudom télen hideg helyre tenni, csak olyan 15 C körüli, sötét helyen tudnám tárolni, konkrétan a pincében a gázkazán közelében. Szerinted ez megfelelő lenne a számára?
    Köszi és üdv, Livi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A 15 fok meleg, a sötét pedig kimondottan rossz a növénynek.
      Talán próbálkozhatsz pót-megvilágítással, időkapcsolóra ráköthetsz egy lámpát, ami napközben pótolja a napfényt. Én is így teleltetem, de azért ez is megviseli... És nem is olcsó...

      Törlés
  15. Köszönöm a receptet! Bionarancsom volt, már egy éve szemeztem a recepttel és ma végre elkészült! Annyi a különbség az eredeti recepthez képest, h eritrittel csináltam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon ügyes vagy! Nekem nem sikerült az eritrites, azt gondoltam talán nem is jó kandírozásra... :(
      Mivel a xillites kicsit hajt, megpróbálom eritrittel én is... Köszi az ötletet!

      Törlés
    2. Köszönöm! Annyi a különbség, h nem lesz a maradék szirupnak olyan barnás színe, mint Nálad a képen. Ma reggelire csokis-kandírozott narancsos muffin volt :) Sok sikert, sztem menni fog!

      Törlés
    3. Tényleg működik! Sikerült! Majd javítom fönn is, mert a Xillites rendesen hajt.

      Törlés
    4. Örülök neki! Én ma épp citromhéjjal csinálom.

      Törlés
  16. Tárolással kapcsolatban megjegyezném, hogy átlátszó edényben tárolva megbarnul, öregszik. A fémdoboz sokkal alkalmasabb az ilyesmire...

    VálaszTörlés