2011. november 26., szombat

Aszalás



1. Aszalt gyümölcslapok készítése:

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiqmEYE35uaiZ4teC-Wlft2zegVhWPIQLMK_NEISiiw2hBjiCihpigoOdm6LHK6DbFVQEHCKlWR1Pt-fVJRhbJuyCSwlHwQpOdr8LKL1V6PXP8vJpHLQWFcc24tgysLaIhE7U3tSqkPS9M/s1600/Aszal%25C3%25A1s+059.jpg 
Először is tisztázzuk: 
NEM ÉN TALÁLTAM FEL! 
A Neten találtam egy nyers-étel blogban (www.gittarawfood.blogspot.com
és nagyon megtetszett. 


Több előnyét is láttam: először is, hogy a gyümölcs teljesen élő étel marad, lassú felszívódású szénhidrátokkal, másodszor, hogy az édes főtt tésztákat jól ki lehet vele váltani, lehet palacsinta szerűen tölteni dióval, mákkal, kakaóval, esetleg másféle gyümölcsökkel, aztán alkalmas sütemény lapnak: zserbónak, bejglinek, gyerekeknek, rágcsálni cukorka helyett, (gumicukor)

uzsonna mellé egészséges édességnek... 
és csak a fantázia szab határt, hogy még minek...

(ez a karácsonyi rágcsálni való úgy készült, hogy az elterített pürére még aszalás előtt, durvára darabolt mandulát szórtam. Száradás után szabtam formára)

Elkészítése: 





Laponként:
3 banánt, 
3 almát megtisztítunk 
és pici sóval 
összeturmixolunk. 


A szilikon lap tapadásmentes oldalán egyenletesen elterítjük,



majd aszalógépben vagy légkeveréses sütőben /résnyire nyitott sütőajtó mellett/  40-45 fokon lassan megaszaljuk. (Ez több óra is lehet, a püré nedvességtartalmának függvényében.)








Mivel az aszalógép lyukacsos tálcákkal van fölszerelve, ezért betétként szilikonos sütőpapírt vagy szilikon lapot kell beleszabnunk, ami megtartja a masszát száradásig. 
  









A sütőpapíron hamarabb elkészül az aszalvány, mint a szilikonon. A papírt, hogy véletlenül se ragadjon rá, kissé meglangyosított kókuszolajjal lekenjük és megvárjuk, míg megszikkad, így majd könnyen lehúzható a kész gyümölcslap.
A lap jól tárolható mélyhűtőben, de sütőpapír között, dobozban, hűtőben is sokáig eláll. (Ha megnyirkosodna, újra át kell szárítani.)

Más gyümölcsökből is készítjük, igen finom eperrel, őszibarackkal, fügével, kiwivel, meggyel, cseresznyével, szilvával, sárgabarackkal...

Felhasználáskor megpuhítható gőz fölött vagy meleg folyadékkal (pl. citromos víz), ollóval szabható, formázható. Mivel önmagában édes, a rászórt darált diót, mákot, mandulát stb. nem kell édesíteni. Természetesen a vastagabb töltelékekbe (palacsinta, bájgli) teszünk egy kis Xukrot és egyéb ízesítést...

Diós csík


Mákos csík






beigli
















Vajas-diós csiga:



A tisztított dióbelet kb 10 percig pörköltem.
konyharuhával ledörzsöltem a héját és kiszeleltem.



közben az epres gyümölcslapot 
gőz fölött megpuhítottam

 







A bezacskózott pörkölt diót sodrófával összetörtem


A megpuhult  lapot megkentem /kókusz/*vajjal


 






 megszórtam a dióval és elegyengettem

 majd szorosan föltekertem és betettem a hűtőbe fél órára

mikor jól kifagyott, éles késsel fölszeleteltem

finom, harmonikus desszert: a gyümölcslap édes, a töltelék natúr ízű 

érdemes hűtőben tartani a fogyasztásig


Energiaszelet: 



hasonló módon készül, többféle alkotórésszel. 
A müzli szeletet próbáltam kiváltani vele...

(Kókusz)vajat* (por)Xukor0-al és darált mandulával
habosra kevertem, és a krémet elterítettem
a megpuhított gyümölcslap kétharmadán. 
A többi részére csak egy kevés vajat kentem.

Egyenletesen megszórtam: 

 
összetördelt (paleoós) csokoládéval
pörkölt dióbéllel
mazsolával
apróra vágott datolyával
csokoládés szotyival
pirított szezámmaggal
stb... -bármivel, ami paleoós!

Az üres részt ráborítottam, megvajaztam,


 és mégegyszer meghajtottam





 







a sütőpapírba visszacsomagoltam és a hűtőben lepréseltem. 

egy-két óra múlva nagyon éles késsel apró kockákra vágtam
/2x2 cm/






*
Ha kókuszzsírt használunk vaj helyett, 
akkor érdemes egy kis vaníliát keverni hozzá.

Xukor0 = eritrit


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése