2012. január 6., péntek

RÉSzEGES NyÚLPECsENyE, PERGELT KÁPOSzTÁVAL



RÉSZEGES NYÚL:


1 kg nyuszi mellső combot megsózunk és ízlés szerinti fűszerekkel, összetört fokhagymával, olíva olajjal pár órán át hűtőben pácolunk.
Közben megtisztítunk és felkarikázunk 6-8 sárgarépát, csíkokra vágunk pár szelet mangalica szalonnát...

A tepsi aljára lerakjuk a sárgarépát, erre a bepácolt húst, letakarjuk a szalonnacsíkokkal, a vendégségről megmaradt vörösborral megöntözzük  és alufóliával letakarva megsütjük. Néha ránézünk, meglocsolgatjuk, hogy ki ne száradjon...
 
A megpárolódott répával és pergelt káposztával körítve tálaljuk.


PERGELT KÁPOSZTA


 


Fél kg finom savanyú káposztát alaposan kimosunk egy-két lében és jól kinyomkodjuk.




Serpenyőben 2 kanál libazsírt melegítünk, amikor forró, rátesszük a káposztát. 
Újra kell ízesíteni: 
só, őrölt kömény, bors, egy kis babérlevél és sok-sok összetört fokhagyma. 
  
 






Gyakran kevergetve megpároljuk, 
a végén kicsit lesütjük.


(Külön ételnek is finom, akkor sült kolbásszal vagy paleo-pirítóssal esszük.)



Ma: Vízkereszt ünnepe...

***
Vízkereszt (jan. 6.), ősi egyházi nevén Epiphania, a Teleki-kódex fordítása szerint Úr kijelenése, görögkatolikusaink ajkán úrjelenés, ismét másként Háromkirályok: Gáspár, Menyhárt, Boldizsár napja, az Egyháznak egyik legrégibb ünnepe.*




http://mek.niif.hu/04600/04645/html/khp0010.html


Egy régi, közkedvelt, ponyvairodalmunkban is megtalálható reggeli imádságban* a hivő lélek magát és egész napját, napjának járását-kelését, ügyeit, dolgait a Háromkirályok oltalmába ajánlja: 
Én fölkelek a mai nap az Atyának + és Fiúnak + és Szentlélek Úristennek + nevében, akiknek nevében, akiknek nevében én megkeresztelkedtem. Ezek őrizzék meg az én véremet, testemet, lelkemet és életemet, amelyet énnekem maga az Úr Jézus Krisztus, Istennek szent Fia adott. Én áldott akarok lenni a Jézusnak + Máriának + és Józsefnek + szent nevében. A szent három királyok: Gáspár + Menyhárt + és Boldizsár + legyenek az én útaimban vezérlőim. Az ég legyen az én oltalmam és a föld az én bátorságom. E hat szent személy legyen mindenkor énvelem, és vezérlőim minden én dolgaimban, hogy énnekem semmi gonosz ne ártson, hanem mindenkor Atyaisten + Fiúisten + és Szentlélek Úristen + Gáspár + Menyhárt + Boldizsár + legyetek énvelem minden dolgaimban, utazásaimban és veszteglésemben, akár legyek én vízen, akár földön. Ezek oltalmazzanak meg engemet az ő erős karjukkal: az Atyaistennek ajánlom magamat, a Fiúistennek adom magamat és a Szentlélek Úristennek ajándékozom magamat. Az áldott Szent-háromság legyen én fölöttem, Jézus, Mária és József legyenek én előttem, Gáspár, Menyhárt és Boldizsár legyenek hátam mögött most és mindörökké, míglen bemegyek az örökkévaló örömbe és boldogságba, amelyre segéljen engem az Úr Jézus Krisztus, Amen…
   

Nagyon valószínű, hogy e fordításnak tetsző imádság más népeknél, más nyelveken sem ismeretlen, a kérdést azonban kellő előmunkálatok, illetőleg források hiányában nem tudjuk eldönteni.


http://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/vizkereszt



***
a dekoráció Oláh Zsuzsa munkája

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése