2012. április 29., vasárnap

Mákos morzsóka



















 Gyors, finom reggeli, főleg a gyerekeknek, akik rendesen müzlit, tejbepapit, vagy zabkását reggeliztek a paleós korszakuk előtt


Darált mákkal, de édesített kakaóporral vagy -fahéjjal, mazsolával meghintve is fogyasztható. 
Ehetünk mellé aszalványokat, vagy darabolt friss gyümölcsöt is.
Banános nutellát is keverhetünk hozzá egy pépesített érett banán és némi natúr kakaópor összekeverésével.


Hozzávalók 1 adaghoz:

  • 1 egész tojás
  • 1-2 kanál tisztított víz
  • 1 kanál  magliszt **
  • 1 késhegynyi szódabikarbóna
  • 1 teáskanál Xukor0 (Eritrit)
  • 1 teáskanál lenmagolaj
  • 1 csipet só
  • 1 kk vanília /aroma/, reszelt bio-citromhéj

  • 1 ek citromlé
 
sütéshez:
  • 1 ek. kókusz-zsír
 
tetejére tálaláskor:
  • darált mák /darált dió / kakaó/ fahéjas Xukor/ banános csokikrém/ mazsola/ pörkölt olajos magvak/ aszalt- fagyasztott- vagy darabolt nyers gyümölcsök  stb. (választható, variálható)

Elkészítés:

Az egy kanálnyi maglisztet a többi hozzávalóval 
(a citromlé kivételével) 
összekevertem egy tálban, így laza palacsintatésztát kaptam. 
Kis időre félretettem, hogy a liszt kellően megdagadjon. 

Közvetlenül a sütés előtt hozzáadtam a citromlevet is.













Közben, kis lángon, felforrósítottam a kókusz-zsírt, amibe aztán beleöntöttem a keveréket


mandulaliszttel
mákliszttel








és 
Folyamatosan kevergetve, törögetve (krumplitörővel), 
morzsásra sütöttem.









Még forrón, hogy finomabb legyen, 
egy dekányi vajat olvasztottam rá










majd megszórtam darált mákkal.




Friss gyümölccsel



porXukor0-al





Kiolvasztott mirelit meggyel





















Megjegyzés:
1. ** magliszt = mák-, mandula-, makadámdió-, mogyoróliszt, esetleg szelídgesztenye v. kókuszliszt stb.

2. A mákot érdemes otthon darálni.
Ha nem fogyna el azonnal, por-xukorral kell összekeverni és úgy eltenni, mert különben nagyon hamar megavasodik, keserű és csípős lesz. (Én a biztonság kedvéért a fagyasztóban tárolom)
A mák akkor igazán egészséges, ha 1-2 óráig előáztattuk, majd megszárítjuk alacsony hőfokon és utána daráljuk meg (nyirkosan is darálható) Így az emésztést és felszívódást gátló fitinsavak elbomlanak benne. Ez minden nyers olajos magra érvényes. (forrás: http://www.gittarawfood.blogspot.com)
Kivétel a kókuszdió, ami állítólag nem tartalmaz aktív fitátokat.




Sós morzsóka is készíthető (természetesen Xukor nélkül, vanília helyett kevés őrölt köménnyel ízesítve), pl. pörköltek mellé köretnek, vagy vadashoz zsemlyegombóc helyett.

Ha húslevesbetét-nek szánjuk, kömény helyett inkább egy pici őrölt borsot vagy/és elkapart csirkemájat, egy csomó apróra vágott petrezselyemzöldet keverjünk a masszához...

               










Sütjük, nem főzzük és kis tálkában kínáljuk a leves mellé.
(paleo-tarhonya )




5 megjegyzés:

  1. Szia! 7végén kipróbáltam az édes és a sós változatot is. Az utóbbit 1 kanál mandulaliszt + 1 kanál napraforgóbél liszt keverékéből. Húslevesbe nagyon finom. Merrea

    VálaszTörlés
  2. A petrezselymet kifelejtettem a receptből, bocsi! Remélem, te nem...

    VálaszTörlés
  3. Nem tettem bele, de legközelebb majd így is megpróbálom.
    Merrea

    VálaszTörlés
  4. Pár hete találtam Nálad a morzsókát, lelkesen ki is próbáltam, majd változtattam a magokat, amikor elfogyott a mandula... Remek étel, nagyon egyszerű és gyors, fantasztikusan variálható, hol édesség, hol valami kis szárazabb nass a teához, hol tésztaként kezelt cucc... Bámulatos, nem tudok eléggé örülni annak, hogy megosztottad velünk ezeket a recepteket :) Nekem, mint hedonista, változatosságot szerető majdnem vega majdnem paleósnak nem mindig egyszerű így eleinte, de egyre meggyőzőbb a repertoárom s ebben nagy szerepük van a paleo ételeket tartalmazó blogoknak. Hihetetlenül sokat segít egy-egy ilyen recept :) Még egyszer köszi :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én örülök, hogy ilyen lelkes vagy! :-)
      Darált sonkát keverve hozzá, a sonkás tésztát pótolhatod vele.

      Most készítettem hasonló összetétellel, plusz reszelt éretlen sütőtökből lepcsánkát is. Majd fölteszem. Teához, reggelire az is finom. Készítheted gombával, sárgarépával, vagy amivel szereted... a gombás már fönn van valahol. A sonkás tészta is. Keress rá! :-)

      Törlés